Mobiltelefoner og GPS

Generelt om navigering og GPS-systemet
Forumregler
FØR nye innlegg: Benytt søkefunksjonen.
Muligheten for at ditt spørsmål allerede er besvart, er rimelig stor.
Sjekk også kategorien FAQ.

Mobiltelefoner og GPS

Innlegg Pensjonisten » 02 Jul 2010 16:25

Min gamle mobil tok kveld etter ein tur i kjølsvinet i båten.

Så det måtte bli ein ny. Ein Sony Ericsson Elm J10i2 Metal Black.
Den er utstyrt med GPS iflg. spesifikasjonane.
Er litt usikker på kva som menes med GPS i denne sammanheng.
Så spørsmålet er. Er dette ein GPS som tar signala ned fra sattelitter, eller er der ein "GPS" som tar signaler frå dei forskjellige relestasjoner som Telenor har?
Nokon som veit?
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

TomTom Enhet: TomTom GO 720
Kartversjon: 850

Re: Mobiltelefoner og GPS

Innlegg Natter » 02 Jul 2010 18:25

Hvis "GPS" brukes i spesifikasjonen må en nødvendigvis anta at enheten er utstyrt med GPS-mottager, noe annet er svindel. Jeg har selv en SE telefon med GPS-mottager, så jeg ser ingen grunn til å tro noe annet enn at dette gjelder for din telefon også - spesielt siden den har støtte for aGPS ("assisted GPS" - en tilleggstjeneste til GPS). aGPS benytter posisjonsdata fra GSM-basestasjoner for å få en raskere posisjonering, men jeg vet ikke om dette tilbys av norske GSM-operatører...(i prinsippet kan aGPS sammenlignes med TomTom's "QuickGPSFix" (sistnevnte er almanakkdata ift. satelittposisjonene)).
Meld fra om feil:
TeleAtlas Navteq TomTom
Brukerens avatar
Natter
POI-konstruktør
POI-konstruktør

TomTom Enhet: TomTom GO 920
Kartversjon: 825

Innlegg lassi » 02 Jul 2010 18:35

Samtidig må man være klar over at kartet lastes ned etterhvert som man kjører (iallefall hvis din SonyEricsson har programmet Wayfinder) slik at du, avhengig av hvilket abonnement du har, må beregne at programmet bruker noe datatrafikk, og dermed penger.

Jeg bruker dette programmet kun i nødsituasjoner
Brukerens avatar
lassi
TomTom frelst
TomTom frelst

TomTom Enhet: TomTom GO 520

Innlegg Natter » 03 Jul 2010 08:16

lassi skrev:Samtidig må man være klar over at kartet lastes ned etterhvert som man kjører (iallefall hvis din SonyEricsson har programmet Wayfinder) slik at du, avhengig av hvilket abonnement du har, må beregne at programmet bruker noe datatrafikk, og dermed penger.
Wayfinder har så vidt meg bekjent ingenting med GPS å gjøre... Imidlertid er det jo helt korrekt at det må påregnes datatrafikk om man benytter tjenester som baserer seg på å laste ned kartdata.
Meld fra om feil:
TeleAtlas Navteq TomTom
Brukerens avatar
Natter
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg lassi » 03 Jul 2010 10:46

Wayfinder er et navigasjonsprogram, på lik linje med TomTom, og har vel det med GPS å gjøre at det må ha GPS-mottaker for å ha særlig for seg.

Når det gjelder spm fra Pensjonisten er svaret: Ja, Sony Ericsson Elm J10i2 har vanlig GPS-mottaker som tar ned signaler fra satelitter.

Nå har jeg sjekket litt, og det ser ut som om denne telefonen benytter Wisepilot og ikke Wayfinder. Wisepilot fungerer midlertid likedan som Wayfinder, og laster ned kart etterhvert som du kjører. Dette betyr at det kan være svært dyrt å bruke, spesielt i utlandet.
Brukerens avatar
lassi
TomTom frelst
TomTom frelst

Innlegg Natter » 03 Jul 2010 21:09

lassi skrev:Wayfinder er et navigasjonsprogram, på lik linje med TomTom, og har vel det med GPS å gjøre at det må ha GPS-mottaker for å ha særlig for seg.
Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt med utviklingen av programmet, men det var i alle fall ikke basert på GPS da det ble lansert for en del år tilbake (posisjonsbestemmelse ble gjort vha informasjon fra GSM-basestasjonene, med dertil nøyaktighet).
Meld fra om feil:
TeleAtlas Navteq TomTom
Brukerens avatar
Natter
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg lassi » 04 Jul 2010 08:56

Natter skrev:Jeg skal innrømme at jeg ikke har fulgt med utviklingen av programmet, men det var i alle fall ikke basert på GPS da det ble lansert for en del år tilbake (posisjonsbestemmelse ble gjort vha informasjon fra GSM-basestasjonene, med dertil nøyaktighet).

Da har nok tidene endret seg ja :wink:
Brukerens avatar
lassi
TomTom frelst
TomTom frelst

Innlegg Pensjonisten » 04 Jul 2010 14:15

Har no fått testet litt, og det ser ut som den bestemmer posisjonen utan å laste ned noko. Skal eg derimot bruke den til å navigere etter, så koster det.
Men til det bruker eg bl.a min gamle tt go 720.

Så takk for hjelpa.
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

TomTom Enhet: TomTom GO 720

Gå til Navigasjon

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest