Ny riksvei 17, Nordland

Her snakker vi om kartverket til alle versjoner TomTom.
Feil i kart kan du rapportere via TomTom MapShare
Forumregler
FØR nye innlegg: Benytt søkefunksjonen.
Muligheten for at ditt spørsmål allerede er besvart, er rimelig stor.
Sjekk også kategorien FAQ.

Ny riksvei 17, Nordland

Innlegg Gunney » 29 Jul 2010 11:00

Hei
Kjøpte nylig en GO750T, og har oppdatert kart med versjon 850. Ble noe forbauset da jeg så at den nye riksvei 17 i nordland, fra riksvei 80 (ny rundkjøring) i retning Saltstraumen, ikke var å finne på kartet. Veien ble åpnet i sept 2009.
Jeg la den "nye" rundkjøringen til kartet og innrapporterte ny rv17 til TomTom. Registrert på MapShare. Noen som har noen formening om når jeg kan forvente ny rv17 på en kartoppdaterng?
Gunney
Titter innom
Titter innom

TomTom Enhet: TomTom GO 750
Kartversjon: 850

Re: Ny riksvei 17, Nordland

Innlegg kjell10 » 29 Jul 2010 12:57

Det er vanskelig å svare nøyaktig på det, men det tar i alle fall ett år fra en ny vei åpnes, og til den står på kartet.
Veiens viktighet kan også spille inn.
Muligens står veien der i versjon 8.55 som kommer tidlig høst, eller så blir det neste der igjen.
Start
XL
GO750
TT for iPhone
Brukerens avatar
kjell10
TomTom hekta
TomTom hekta

Kartversjon: 855

Innlegg sig » 29 Jul 2010 14:31

Etter min erfaring kan dette variere enormt. Enkelte veier som jeg har innmeldt 5 år tilbake i tid, og gjort det gang på gang for hver kartoppdatering er fortsatt ikke med. Dette er da selvsagt ikke fylkesveier eller større, men faktisk av og påkjøringer til disse.

Derimot så har enkelte veistrekker som har vært E- veier kommet på kartet FØR de er åpnet. Det er faktisk et ganske bra pluss.

Som jeg har skrevet før i flere innlegg, så er det for meg forunderlig at veiendringer eks slik som den du nevner ikke blir meldt inn til teleatlas via noe organ i Norge.

Må vel bare si det, selv om det ikke er noen trøst til deg.... smør deg med tålmodighet og ikke gå lei av å melde inn samme veistubb gang på gang.
Brukerens avatar
sig
POI-konstruktør
POI-konstruktør

TomTom Enhet: TomTom GO 930

Innlegg rom » 29 Jul 2010 14:44

sig skrev:Derimot så har enkelte veistrekker som har vært E- veier kommet på kartet FØR de er åpnet. Det er faktisk et ganske bra pluss.

Må ikke være E-vei, det samme skjedde når RV30, mellom Støren og Røros, ble lagt om et stykke. De bygde ny bro og la om traseen et lite stykke. Den nye biten vistes på kartet et år før den ble åpnet (grået ut, enhetene kan ikke velge denne som rute). Og rett etter åpning var den på ny kartversjon som kjørbar. Bare synd at dette er eksempler på hvordan det burde vært hele tida, iallfall på alt av riksveier og E-veier.
Når du funnet løsningen på ditt problem. Husk å fortelle oss hva som hjalp.
Ha en fin dag. mvh rom
Brukerens avatar
rom
TomTom hekta
TomTom hekta

TomTom Enhet: TomTom GO 920
Kartversjon: 830

Innlegg oskarp » 29 Jul 2010 15:21

Jeg meldte inn nye R17 våren 2009 første gangen.
Hr senere meldt det 2 ganger, senet nå i juli
Men men, jeg er veldig fornøyd med TT og vil ikke bytte, men TA er søkkanes treg.
De har ikke reagert på noen av de henvendelsene jeg har gjort desverre.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg Natter » 30 Jul 2010 19:05

sig skrev:Derimot så har enkelte veistrekker som har vært E- veier kommet på kartet FØR de er åpnet. Det er faktisk et ganske bra pluss.

Som jeg har skrevet før i flere innlegg, så er det for meg forunderlig at veiendringer eks slik som den du nevner ikke blir meldt inn til teleatlas via noe organ i Norge.
Naturligvis får TeleAtlas (TA) melding om endringer fra "organer" i Norge - det er jo nettopp derfor f.eks. endel nye veier finnes i kartene før de er åpnet: Statens vegvesen (SV) har registrert dette i den nasjonale veidatabasen og derfra finner ting raskt veien til kartprodusentene (evt. via et mellomledd - jeg husker ikke i farten navnet på firmaet som TA benytter i Norge). Hvorfor dette ikke skjer med alle europa- og fylkesveier må man evt. spørre SV om. Kommunale veier og adresseregistre følger så vidt jeg vet andre "rapporteringsrutiner", og varierer dessuten fra kommune til kommune (der bla. økonomi er styrende for om man har etablert gateadresser og/ eller har koblet seg på databaser for distribusjon av kartdata).
Meld fra om feil:
TeleAtlas Navteq TomTom
Brukerens avatar
Natter
POI-konstruktør
POI-konstruktør

TomTom Enhet: TomTom GO 920
Kartversjon: 825

Innlegg runarg » 30 Jul 2010 19:14

TeleAtlas får sine data om Norge fra Map Solutions :idea:
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

TomTom Enhet: TomTom GO 950

Innlegg Gunney » 17 Aug 2010 23:47

Takk for innlegg. Får kjøre offroad en stund til da:-)
Gunney
Titter innom
Titter innom

Innlegg oskarp » 20 Aug 2010 13:17

Gunney skrev:Takk for innlegg. Får kjøre offroad en stund til da:-)

Kjøre offroad der hver dag og finn frem.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg kjell10 » 20 Aug 2010 13:23

Gunney skrev:Hei
Kjøpte nylig en GO750T, og har oppdatert kart med versjon 850. Ble noe forbauset da jeg så at den nye riksvei 17 i nordland, fra riksvei 80 (ny rundkjøring) i retning Saltstraumen, ikke var å finne på kartet. Veien ble åpnet i sept 2009.
Jeg la den "nye" rundkjøringen til kartet og innrapporterte ny rv17 til TomTom. Registrert på MapShare. Noen som har noen formening om når jeg kan forvente ny rv17 på en kartoppdaterng?

Har du koordinatene dit, så kan jeg sjekke på det aller nyeste kartet om den har kommet inn.
Start
XL
GO750
TT for iPhone
Brukerens avatar
kjell10
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg oskarp » 23 Aug 2010 18:36

kjell10 skrev:
Gunney skrev:Hei

Har du koordinatene dit, så kan jeg sjekke på det aller nyeste kartet om den har kommet inn.

Den er ikke på siste offisielle kart iallefall, kjøre der flere ganger i uka og har oppdaterte enheter.
Men har du tilgang til "testkart" så kan du jo kikke.
Prøver legge ved et bilde av nyveien.
Nytt stykke er fra grønt 80 skilt i krysset ved R80 og omtrent der R17 merket står før Saltstraumen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg runarg » 23 Aug 2010 18:58

Den er dessverre ikke med på kommende kart. Jeg har meldt fra, så får vi se om det hjelper [-o<
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg oskarp » 23 Aug 2010 20:20

Det bildet av veien jeg la ut er fra Bing.
Veien er med i Bing og Navteq, men ikke i Google, Teleatlas, Gule sider og vegvesen.no sin Nasjonale Vegdatabank for web (NVDB).
Det siste er vel mest overraskende.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg runarg » 23 Aug 2010 20:30

Den finnes på Gule Sider. Det er derfra jeg tok det bildet som jeg sendte til mine kontakter i TomTom.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg oskarp » 23 Aug 2010 20:39

runarg skrev:Den finnes på Gule Sider. Det er derfra jeg tok det bildet som jeg sendte til mine kontakter i TomTom.

Den måtte jeg undersøke for å "se" hvor blind jeg var.
Hehe.
Du har rett, veien er der til du kommer til forstørrelse 9 i kartbildet, fortørrer en mer, fra 10 og oppover forsvinner veien.
Så jeg forstørret for mye for fort da jeg sjekket.

Sjekket også NVDB på nytt, hvis en velger avansert bruker på karttype, så dukker veien frem, men ikke ellers.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Neste

Gå til TomTom kart

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester