Mangler på kart?

Her snakker vi om kartverket til alle versjoner TomTom.
Feil i kart kan du rapportere via TomTom MapShare
Forumregler
FØR nye innlegg: Benytt søkefunksjonen.
Muligheten for at ditt spørsmål allerede er besvart, er rimelig stor.
Sjekk også kategorien FAQ.

Mangler på kart?

Innlegg ShyFx » 25 Jul 2010 06:17

Heisann!
Har nesten akkurat fått skaffet meg en TomTom XL v3 og fått oppgradert/oppdatert denne med kart v850.2781.
Men så er det fortsatt noen områder, veier, rundkjøringer og endrede fartsgrenser på vei som ikke er på kartet.
Så lurte jeg på om det er noe jeg må gjøre for å få kartet 100% eller kjøpe nytt kart?
TomTom XL v3.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene til å se vedleggene til dette innlegget.
Brukerens avatar
ShyFx
Titter innom
Titter innom

TomTom Enhet: ---XL--
Kartversjon: 850

Re: Mangler på kart?

Innlegg runarg » 25 Jul 2010 07:06

ShyFx skrev:Så lurte jeg på om det er noe jeg må gjøre for å få kartet 100% eller kjøpe nytt kart?

Nei, du vil aldri få et 100% kart! Men det er viktig at du rapporterer det du finner av feil vha. MapShare eller til TomTom/Teleatlas.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

TomTom Enhet: TomTom GO 950
Kartversjon: 855

Innlegg Pensjonisten » 25 Jul 2010 13:39

Det har vert skrevet side opp og side ned om TT og MapShare, og innrappotering om feil og mangler i karta.
Veldig mange gir inntrykk att MapShare er ein vits p.ga. avdei mange muligheter til å sabotasje.
Dette er vel noko som vi opplever svært ofte.

Når det gjerder innrappotering til TT/TeleAtlas om feil/mangler i karta er det og mange som opplever ein likegyldighet når dei melder inn. Ingenting skjer med feil som har vert i årevis, og som er innrappotert.

Så eit godt alternativ til TT er Garmin, som eg opplever har meir oppdaterte kart enn TT
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

TomTom Enhet: TomTom GO 720

Innlegg Rubach » 25 Jul 2010 20:29

Pensjonisten skrev:Det har vert skrevet side opp og side ned om TT og MapShare, og innrappotering om feil og mangler i karta.
Veldig mange gir inntrykk att MapShare er ein vits p.ga. avdei mange muligheter til å sabotasje.
Dette er vel noko som vi opplever svært ofte.

Når det gjerder innrappotering til TT/TeleAtlas om feil/mangler i karta er det og mange som opplever ein likegyldighet når dei melder inn. Ingenting skjer med feil som har vert i årevis, og som er innrappotert.

Så eit godt alternativ til TT er Garmin, som eg opplever har meir oppdaterte kart enn TT

Kjære Pensjonist.
Og andel innrapporteringer til Mapshare/TomTom/Teleatlas kommer til å øke/bli bedre når du formelig oppfordrer folk til å gi blaffen og heller velge Garmin?
Hvor mange plasser i Norge og land i verden har DU dokumentert at TomToms kartbase står noe tilbake for Garmin´s?
Vi er alle frusterte over sendrektighet i kartrettelser, BÅDE hos TomTom og Garmin, men ærlig talt, det blir IKKE bedre av slike poster.
....livet skal ikke bare være en lek! Det skal også være...en dans på roser ;-)
Brukerens avatar
Rubach
Supporter
Supporter

TomTom Enhet: TomTom GO 930

Innlegg Pensjonisten » 25 Jul 2010 20:59

Er det ikkje underlig hvor glemsk man kan bli Rubach?

"Re: Seneste kart..... en skuffelse.... igjen
Rubach » Fre 09 Jul 10, 20:44

Da burde man vel i praksis ha 2 GPS´er i bilen overallt... vet om flere plasser bare i mitt nærområde som Navtech har inne men ikke TeleAtlas.
(Boligfelt med 80 husnummer i Malvik - 6-7 år gammelt, ikke i Teleatlas, men i Navtech.) (Ny trase på E39 Stjørdal/Hegra - 2/3 år gammel -Ikke i Teleatlas, men i Navtech)

Synes ærlig talt at dette er for dårlig av kartleverandørene, og ikke minst for dårlig av TOMTOM - Garmin og de andre store kundene at ikke de setter makt bak kravene om å få mere presise oppdaterte kart av de forannevnte.....livet skal ikke bare være en lek! Det skal også være...en dans på roser
Rubach
Ivrig bruker

Privat meldingMSNM/WLM

Nytt kart - men langt i fra alt er med enda!
Rubach » Tir 13 Jul 10, 15:20

Ut i fra alle postene på dette forumet om feil og mangler med TomTom applikasjoner og kart er det vel trygt å anslå at ingen med gjennomslagskraft i TomTom/TeleAtlas/MapSolutions-miljøet, leser/ tar seg "ad notam" det som påpekes her inne.....

Vi snakker heller ikke om sendrektighet når enkelte grove kartfeil får stå urettet over flere år uten at de blir rettet opp - til tross for gjenntatte innmeldinger om feil

Det er trist å høre at folk som ivrig prøver å bistå - enkelte gjennom flere år - rett og slett gir opp på grunn av manglende resultater! ....livet skal ikke bare være en lek! Det skal også være...en dans på roser
Rubach
Ivrig bruker

Privat meldingMSNM/WLM "
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg runarg » 26 Jul 2010 01:37

Jeg har kommentert de fleste av disse påstandene fra Pensjonisten så mange ganger at jeg ikke gidder bruke tid på det nok en gang!

Men EN ting vil jeg ta tak i: At Mapshare er en vits. For det første er Mapshare utrolig nyttig for å rette opp feil på egen enhet. Denne delen av Mapshare er jeg svært glad for.

Og når han sier at sabotasje av Mapshare skjer hele tiden, så vil jeg be ha komme med noen konkrete eksempler på det fra de siste ukene! Det er vel enkelt siden det skjer hele tiden?

Det var en del Mapshare sabotasje i begynnelsen (ikke "hele tiden"!), men det har TomTom tatt tak i og det har blitt mye bedre!
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg Rubach » 26 Jul 2010 07:26

Til pensjonisten:
Hukommelsen min er helt grei den.

Må være enig i at den siste posten du refererer til ligner svært mye på ditt frustrasjonsutbrudd..
Ta også høyde for at jeg har vært medlem her i noen få måneder og av den grunn ikke har det erfaringsgrunnlaget som andre har i forhold til "klagepostene" her inne.

Konkluderer med at jeg har sagt mitt om dette temaet.
Ser ingen grunn til, eller mening med å repetere meg selv til det kjedsommelige
....livet skal ikke bare være en lek! Det skal også være...en dans på roser ;-)
Brukerens avatar
Rubach
Supporter
Supporter

Innlegg Pensjonisten » 26 Jul 2010 10:39

runarg skrev:, men det har TomTom tatt tak i og det har blitt mye bedre!

Flott runarg, att TT seier dei har fått orden på det. Men dette har også blitt hevdet flere ganger tidligare. Så det gjennstår å sjå om dei har klart det denne gangen.
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg oskarp » 26 Jul 2010 11:03

Mapshare er en flott ting, bare synd noen alltid skal ødelegge.
Men bruker den masse til å rette opp fartsgrenser og andre småting på mine egne enheter.

At Teleatlas er "fryktelig" treg med å legge inn nye veier og boligfelter er en annen ting.

Det må ikke belastes Mapshare.

Og i den sammenligningen med at Garmin skulle være bedre her, kanskje Navteq legger inn nye ting fortere enkelte ganger,
men en har da ikke mulighet gjøre noe selv i materialet. Som med Mapshare.

Ønsker meg veldig mye et vedlikeholdsprogram for Mapsharebasen på min enhet, oversikt over hva som er der,
utskrift.

Letter holde kontroll på det man legger inn.

Da tar jeg ferie, med TT i bruk, selv om jeg mest skal kjøre på kjent område.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg Pensjonisten » 26 Jul 2010 12:34

Tanken bak MapShare er god den.
Men slik det har fungert til no må vel nærmast kallast ein skandale.

Brukarne har gjort det dei har blitt oppfordret til, å dele endringar med andre. Så er det nokon få som saboterer. TT ved runarg startet ein "dugnad" for 2-3 år sidan for å få bukt med dette.
Det blir gitt tilbakemeldingar frå runarg om att no er det berre "velstand". Dette gjentar seg gang etter gang.
Etter det man leser her på forumet er det ingen som har registrert denne "velstanden". Saboteringa er der forsatt.

Så man kan jo begnne å lure på om TT driver eit spill for galleriet, med å oversjå innrapoteringa av svakhetene med MapShare i håp om att brukare tilslutt skal berre godta att "slik er det berre".

Synd at runarg ikkje klarerå sjå att dette er til irretasjon og fustrasjon for enkelte. Sjølv tidligare iherdige forsvarere av TT har gitt utrykk for her på forumet att dei er gått lei av løftene frå TT , då dei ikkje kan sjå att det skjer noko endring.

Man kan vel sei det samme om større kartfeil som er blitt rapotert inn til TT/TeleAtlas. Det blir vist ein tut og kjør holdning som eg ikkje kan tru dei tjener på i det lange løp.

Så er det berre å sjå om det stemmer slik runarg skriv, att TT har fått orden på MapShare?
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg runarg » 26 Jul 2010 17:33

Pensjonisten skrev:Flott runarg, att TT seier dei har fått orden på det. Men dette har også blitt hevdet flere ganger tidligare. Så det gjennstår å sjå om dei har klart det denne gangen.

Du leser visst ikke hva jeg skriver? Jeg sier at det HAR blitt mye bedre, ikke at TomTom SIER at det skal bli bedre!
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg LA7CNA » 26 Jul 2010 17:44

Kom hjem i dag etter 14 dager i Frankrike med leiebil og ny oppdatert TomTom. Flere veier og rundkjøringer manglet på kartet. Klødde meg i hode flere ganger av fortvilelse. Kjørte en del feil pga nye veier som har kommet. Men hadde en god kartleser i baksetet?? Men jeg trøstet meg med at dette er noe man må leve med. Ihvertfall vanskelig å oppdatere kart før veiene og rundkjøringene kommer.
Hilsen Gunnar
Brukerens avatar
LA7CNA
Er på gli
Er på gli

TomTom Enhet: TomTom GO 730
Kartversjon: 845

Innlegg runarg » 26 Jul 2010 17:49

Pensjonisten skrev:Det blir gitt tilbakemeldingar frå runarg om att no er det berre "velstand". Dette gjentar seg gang etter gang.

Nå er jeg lei av pensjonistens omgang med sannheten. Jeg ber om han nå refererer de stedene jeg skriver at Mapshare er "bare velstand"

Pensjonisten skrev:Saboteringa er der forsatt. Så man kan jo begnne å lure på om TT driver eit spill for galleriet, med å oversjå innrapoteringa av svakhetene med MapShare i håp om att brukare tilslutt skal berre godta att "slik er det berre".

Dette er grove påstander. TomTom har gjort en stor jobb for å minke faren for sabotasje. Selvsagt kan det skje, men antallet har minket drastisk. Dette kaller pensjonisten "spill for galleriet". Pensjonisten er nok den eneste som fortsatt får sabotasje "hele tiden" som han sier. Nå er det på tide at han gir oss en liste over "alle" sabotasjene i f.eks. siste måned!
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg Pensjonisten » 26 Jul 2010 18:06

LA7CNA skrev:Kom hjem i dag etter 14 dager i Frankrike med leiebil og ny oppdatert TomTom. Flere veier og rundkjøringer manglet på kartet. Klødde meg i hode flere ganger av fortvilelse. Kjørte en del feil pga nye veier som har kommet. Men hadde en god kartleser i baksetet?? Men jeg trøstet meg med at dette er noe man må leve med. Ihvertfall vanskelig å oppdatere kart før veiene og rundkjøringene kommer.

Har vel hatt ein mistanke om att det ikkje berre var her på berget att TT hadde dårlige kart. Men du hadde vel papirkart med som hjalp deg utav knipa.

Regnar med du hadde ein fin tur.
Hadde du radio med og var QRV?
Pensjonisten
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg ShyFx » 26 Jul 2010 21:17

Ser at de fleste mener TT mapShare ikke fungere som det skal, enig i det.. hva om det hadde vært kuttet ut å heller hatt sånn at TTs eget team hadde oppdatert kartene regelmessig og lakt ut for nedlasting..
Men blir ganske mye å melde fra via mapShare om en skal melde fra om alle manglene, å plasser/vei/parkeringsplass/rundkjøring som har vært i mange år er heller ikke på dagens versjon av kartet.
Det er noe jeg mener er for dårlig, hva skal man med gps når kartene er gamle å utdaterte..
Hvordan er de andre TT Go på dette?
Brukerens avatar
ShyFx
Titter innom
Titter innom

TomTom Enhet: ---XL--

Neste

Gå til TomTom kart

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: bjoff, dagt og 2 gjester