Nytt kart - men langt i fra alt er med enda!

Her snakker vi om kartverket til alle versjoner TomTom.
Feil i kart kan du rapportere via TomTom MapShare
Forumregler
FØR nye innlegg: Benytt søkefunksjonen.
Muligheten for at ditt spørsmål allerede er besvart, er rimelig stor.
Sjekk også kategorien FAQ.

Nytt kart - men langt i fra alt er med enda!

Innlegg nordic45 » 07 Jul 2010 03:33

Nidelvåsen i Arendal. Vet ikke når det ble bygget første gang der, men det ble opprettet facebokgruppe http://www.facebook.com/group.php?v=wall&gid=2258724672 der første innlegg er i mars 2007. God tid før det feltet ble bebygd.
Velkommen til Nidelvåsen! Arendals nye bydel http://www.nidelvasen.no/ er enda ikke på kartene! Dette er rett og slett elendig!
Dette ligger i alle fall i forrige kart på Navigon til Android! Jeg skal sjekke opp flere steder som manglet på forrige kart å se om det er like ubrukelig her enda!
nordic45
Er på gli
Er på gli

TomTom Enhet: TomTom GO 930

Re: Nytt kart - men langt i fra alt er med enda!

Innlegg runarg » 07 Jul 2010 07:03

Og du har vel meldt fra til TomTom eller Teleatlas?
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

TomTom Enhet: TomTom GO 950
Kartversjon: 855

Innlegg Rubach » 07 Jul 2010 18:23

runarg skrev:Og du har vel meldt fra til TomTom eller Teleatlas?

Seriøst RunarG!

Er det slik å forstå at du mener alle nye veier og bysoner skal meldes inn via mapshare av brukerne får å få nogenlunde riktige kart?!?
Det er et "tonn" av veier i dette landet som er endret eller er nye som står oppført i reguleringsplaner og kommunale kartverk over flere år UTEN at vår kartleverandør har fått med seg dette på sine kart!!

Jeg synes denne type frustrasjonsutbrudd som trådstarter her kommer med er helt betimelig. Og burde få stå uten slike pekefinger-kommentarer fra deg eller andre ihuga TomTom-frelste.

Oppfordrer herved alle som vet om flere slike eksempler til å poste disse i dertil egnet tråd. Så kan vi samle dem inn med jevne mellomrom og videresende dem til TomTom og Teleatlas. (Og bare krysse fingrene for at de gidder å ta seg bryet med å oppdatere endringer i lille norge)
....livet skal ikke bare være en lek! Det skal også være...en dans på roser ;-)
Brukerens avatar
Rubach
Supporter
Supporter

Innlegg runarg » 07 Jul 2010 18:47

Rubach skrev:Og burde få stå uten slike pekefinger-kommentarer fra deg eller andre ihuga TomTom-frelste.

Nå har du nok misforstått fullstendig! Jeg kom overhodet ikke med noen pekefinger, bare et spørsmål om han har rapportert det til TomTom eller Teleatlas. Og hvis det ikke er lov å spørre om det, så vet ikke jeg :? Å melde fra til TomTom / Teleatlas øker sjansen for at dette blir rettet fortere :idea:

Som du selv sier er det mange veier som ikke er med, og da bør alle hjelpe til å sende inn feil og rettelser, slik jeg sa.

Som du sikkert vet så samler ikke TomTom inn kartdata selv. De får dataene fra Teleatlas. Og Teleatlas er igjen avhengig av å få inn data fra lokale operatører i de forskjellige landene, i Norge MapSolutions, som iggjen får informasjon fra...........

Dette er en lang prosess, og for å få best resultat er det viktig at alle rapporterer feil og rettelser. Enten vha. MapShare (der går nok ikke i trådstarters tilfelle) eller ved å melde til TomTom / Teleatlas!

Jeg må si at jeg blir ganske oppgitt av å bli kritisert for dette :?
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg Rubach » 07 Jul 2010 19:22

runarg skrev:Og du har vel meldt fra til TomTom eller Teleatlas?

Jeg ser på deg som en opplyst person som vet å velge sine ord og spørsmålstilling med omhu.

Når du velger...... "og du har vel"..... ser jeg en klar pekefinger.
Hva med.... "jeg er enig, det er for mange feil som får stå urettet over lang tid. Foreslår at du....."
Straks mer sympatisk og dermed økt mulighet for at trådstarter faktisk sender avgårde en mail til kartleverandøren.

Mener bare å ha registrert i flere poster at du alltid inntar forsvarsposisjon i forhold til det meste av kritikk mot TomTom, og da skjønner du kanskje hvorfor jeg tolket ditt utspill slik jeg gjorde.

Mulig jeg har misoppfattet din intensjon her, og det beklager jeg i så fall.
Dine bidrag i forumet er i stor grad grunnen til at vi har et rikt og aktivt fellesskap her. Jeg vil nødig virke demotiverende.

EDIT: Burde heller ikke være nødvendig å melde fra til TomTom og Teleatlas når konkurrentenes kart har hatt det over lengre tid etter min mening. TeleAtlas må rett og slett skjerpe seg. Når Teleatlas eller TomTom betaler meg for å gjøre deres jobb så skal jeg vurdere å bruke mer av egen tid på kartrettelser.
Brukerens avatar
Rubach
Supporter
Supporter

Innlegg runarg » 07 Jul 2010 19:52

Rubach skrev:Når du velger...... "og du har vel"..... ser jeg en klar pekefinger.
Hva med.... "jeg er enig, det er for mange feil som får stå urettet over lang tid. Foreslår at du....."

Hva du ser kan jeg dessverre ikke gjøre noe med. Og hvis du teller opp alle postene der jeg har skrevet noe som ligner svært på den andre setningen din så kommer du nok til et ganske stort tall :)

Rubach skrev:Mener bare å ha registrert i flere poster at du alltid inntar forsvarsposisjon i forhold til det meste av kritikk mot TomTom, og da skjønner du kanskje hvorfor jeg tolket ditt utspill slik jeg gjorde

Igjen helt feil. For det første har jeg ingen grunn til å forsvare TomTom. Det jeg skriver er helt og holdent min egen mening. Og av de ca. 6000 innleggene jeg har skrevet her i forumet er faktisk ganske mange kritikk av diverse TomTom produkter. Ja, jeg har kommet med så hard kritikk at jeg har blitt nektet hjelp av TomTom Support som hadde lest det #-o

Rubach skrev:Mulig jeg har misoppfattet din intensjon

Ingen tvil om det i dette tilfellet. Det jeg ville oppnå var bare å framheve at det er viktig å rapportere feil / mangler via MapShare eller til TomTom / Teleatlas. Det vil vi alle tjene på.

Rubach skrev:Burde heller ikke være nødvendig å melde fra til TomTom og Teleatlas når konkurrentenes kart har hatt det over lengre tid etter min mening. TeleAtlas må rett og slett skjerpe seg.

Nei, jeg er enig i at det ikke BURDE være nødvendig. Men slik situasjonen er så er det VI som tjener på at vi rapporterer. Og det er jo et faktum at andre plasser har Teleatlas med detaljer som konkurrentene ikke har. Det går begge veier. Jeg har sett mange debatter om hva som er best av Teleatlas og Navteq, og jeg tror ingen har klart å konkludere. Begge to har mangler på forskjellige steder.

Så konklusjonen er: I en ideell verden skulle det være helt unødvendig for oss å bruke tid på å rapportere, men slik det er, er det oss selv som tjener på at vi rapporterer.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg nordic45 » 07 Jul 2010 21:46

Det burde i utgangspunktet være helt unødvendig for brukere å rapportere inn mangler. Om du kjøper en ny bil tar du som en selvfølge at bilen er komplett med 4 hjul, dører motor etc. Men hos TomTom er det vi som kjøper produktet som må ferdigstille det! Dette henger ikke på greip!
nordic45
Er på gli
Er på gli

Innlegg Rubach » 07 Jul 2010 23:14

Hei RunarG.
Nei jeg har ikke tatt meg tid til å lese igjennom alle postene dine her på forumet for å danne meg dette intrykket. I så fall ville min post kanskje ha sett annerledes ut OG kommet på trykk først om en uke....hehe...
Dette er bare mitt generelle inntrykk basert på det jeg har lest i min korte medlemsperiode.

Uansett er vi enig om konlusjonen her. :acute:

Føler alikevel at vi syr puter under armene på TomTom/TeleAtlas/MapSolutions ved å ivrig påpeke ting og rettelser som de faktisk har betalt for å gjøre selv.
Det er fullstendig uholdbart at hele boligfelt og endringer på f.eks E6 skal kunne stå urettet over flere år. Dette er så grove feil at jeg mener det er på tide at vi svinger pisken litt over hodet til TomTom!
For egen del skal jeg bli mye flinkere til å sende mailer til TomTom og påpeke åpenbare mangler ved kartene deres. (Endringer som har eksistert over flere måneder/år) og eventuellt påberope prisavslag for mangelfull tjeneste.

Den eneste måten å få en bedre tjeneste er som kjent å gjøre tilbyder oppmerksom på misnøyen, og ikke minst, at MANGE NOK kommer med slike henvendelser
Brukerens avatar
Rubach
Supporter
Supporter

Innlegg oskarp » 08 Jul 2010 09:31

Et lite sprøsmål på tampen her.
Hvordan foreslår dere melde inn en helt ny veistrekning, og sende inn kartbilde av veien.
Har prøvd skrive inn beskrivelse lenge før veien ble satt i drift, for over et år siden, men den var fremdeles ikke med nå på siste kart.
Så tenkte jeg nå skulle sende inn ny endring og kart over veien, men finner ingen plass legge ved kartskisse/bilde der en melder inn endringer.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Kartversjon: 850

Innlegg runarg » 08 Jul 2010 10:45

oskarp skrev:Hvordan foreslår dere melde inn en helt ny veistrekning, og sende inn kartbilde av veien.

Det enkleste og mest effektive er å bruke MapShare.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg oskarp » 08 Jul 2010 11:56

runarg skrev:
oskarp skrev:Hvordan foreslår dere melde inn en helt ny veistrekning, og sende inn kartbilde av veien.

Det enkleste og mest effektive er å bruke MapShare.

Hvordan i all verden tegne man inn ny trase i Mapshare.
Brukerens avatar
oskarp
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg Drakh » 08 Jul 2010 12:16

Er ikke bestandig det nytter å melde inn feil heller.

Har i flere år, meldt inn store feil i Tromsø sentrum. I stedet for å fikse det, virker det som om de bare har fjernet noen gater, helt tilfeldig. Og dette er veier som aldri har vært forandret. Og sikkert vært der i 30-40 år... Så hvordan de har fått det feil fra begynnelsen, er en gåte... Har til og med tipset tomtom om å sjekke Garmin sine kart, for å få det rett...
TomTom GO950
Brukerens avatar
Drakh
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg runarg » 08 Jul 2010 12:19

oskarp skrev:Hvordan i all verden tegne man inn ny trase i Mapshare.

Du skal ikke tegne ny trase. Du setter bare startpunkt og sluttpunkt for å markere hvor veien er. Teleatlas vil ALDRI inkludere en ny vei på sine kart uten at de (eller en av deres underleverandører) har vært og sjekket det uansett, så DE tar oppmålingen. Du sier bare fra: "Her er det en ny vei, kom og sjekk den!" :wink:
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg runarg » 08 Jul 2010 12:20

Drakh skrev:Er ikke bestandig det nytter å melde inn feil heller.

Nei, ikke bestandig, men oftere og oftere, viser det seg.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg larsen350 » 08 Jul 2010 15:07

Interessant.... hva med fartsgrenser? Utrolig at det fremdeles blinker 80 mot deg over Drammensbrua som har hatt 100-sone i mange måneder....
larsen350
Er på gli
Er på gli

Neste

Gå til TomTom kart

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Gunnar Nystul og 1 gjest