Garmin neste

Her kan du poste alt mulig annet som ikke har noe å gjøre med temaene ovenfor...
Forumregler
Normal folkeskikk er en gylden regel her inne...

Garmin neste

Innlegg fjellaffen » 22 Apr 2010 22:52

Tror det blir Garmin neste gang. Må prøve noe nytt og ikke henge seg opp for mye i det samme. TT er sikkert bra, men det er nok Garmin også som har lang fartstid på GPS.
Du kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen :)

Fjellaffen
Brukerens avatar
fjellaffen
POI-konstruktør
POI-konstruktør

TomTom Enhet: TomTom GO 750
Kartversjon: 855

Re: Garmin neste

Innlegg parabol » 22 Apr 2010 22:58

fjellaffen skrev:Tror det blir Garmin neste gang. Må prøve noe nytt og ikke henge seg opp for mye i det samme. TT er sikkert bra, men det er nok Garmin også som har lang fartstid på GPS.

Hvorfor det ?
Man kan ikke få både i pose og pose,eller.....?
Mere stæsj-mere kræsj
Brukerens avatar
parabol
Supporter
Supporter

TomTom Enhet: TomTom GO 630
Kartversjon: 850

Innlegg fjellaffen » 22 Apr 2010 23:44

Som du undertegner. Må bare prøve noe nytt, selv om jeg har brukt Garmin før. Dumt å tro at noe er best.....,
Du kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen :)

Fjellaffen
Brukerens avatar
fjellaffen
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg Pietro » 23 Apr 2010 01:09

Har hatt 3 stk Garmin hvorav 2 var Nũvi og grunnen til at jeg konverterte til TomTom var først og fremst den utrolig håpløse prosessen for å få oppdaterte kart. Det var hvertfall tidligere en lang og kronglete vei via et dårlig designet web-grensesnitt for å få bestilt og/eller registrert aktiveringskode og få tilsendt CD/DVD med nye kart. Har beholdt en 60 Csx for turbruk :P
(Desuten er TomTom basert på Linux :biggrin: )
Brukerens avatar
Pietro
Igang med TomTom
Igang med TomTom

TomTom Enhet: TomTom GO 630
Kartversjon: 825

Innlegg halvard » 23 Apr 2010 07:58

fjellaffen skrev:Tror det blir Garmin neste gang. Må prøve noe nytt og ikke henge seg opp for mye i det samme. TT er sikkert bra, men det er nok Garmin også som har lang fartstid på GPS.

For all del, det er sikkert lurt å prøve litt rundt hvis du ikke er fornøyd med det du har.
Alle typer GPS har sine sterke og svake sider. Etter min mening er hovedfunksjonaliteten til en GPS å kunne guide deg fra A til B og fortelle deg når du vil være framme. I tillegg må enheten være brukervennlig. Resten er bare "kjekt å ha" for å sette det litt på spissen.
Jeg har kjørt side-om-side test med bl.a Garmin og TomTom. Garmin var den som uten tvil hadde størst problem med å velge en fornuftig rute. I tillegg er brukergrensesnittet i Garmin lite intuitivt (synes jeg) slik at man må trykke mye for å få gjort noe spesielt (hvis Garmin i det hele tatt støtter funksjonaliteten).

Skal du absolutt bort fra TomTom vil jeg anbefale at du kikker litt bredere enn å hoppe direkte på Garmin. Det er mange flere der ute som gjør en vel så god jobb.

Lykke til, og velkommmen tilbake ved en senere anledning. :wink:
Brukerens avatar
halvard
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg runarg » 23 Apr 2010 09:44

Moderator Edit: Flyttet til et mer passende forum. Det hadde jo egentlig ingen ting med GO å gjøre....
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

TomTom Enhet: TomTom GO 950

Innlegg sig » 25 Apr 2010 14:37

Hvordan er Garmin på å kalkulere tiden på ruten riktig? - er vel den tingen som irritere meg mest.... helt håpløst når TT bommer med en over en halvtime på en tur som tar 1:50 hvor ferden for det mest går på E6 på Østlandet.

Blir jo til at man må dobbelsjekke med andre alternativer når man driver å sjekker ut sommerferien.
Brukerens avatar
sig
POI-konstruktør
POI-konstruktør

TomTom Enhet: TomTom GO 930

Innlegg vestenfjell » 25 Apr 2010 21:04

Dei Garmin eg har vert borti har vert svært bra i å kalkulere riktig køyretid, men er ikkje dei nyare TomTom med IQ Routes også bra til å kalkulera
riktig køyretid ? Eg har i allefall fått inntrykk av det av dei som har TomTom med IQ Routes.
Det som eg synest er svært bra med TomTom og Garmin er at dei oppdaterar karta sine fleire gonger i året.
vestenfjell
Er på gli
Er på gli

TomTom Enhet: Ingen ennå

Innlegg runarg » 25 Apr 2010 23:07

vestenfjell skrev:er ikkje dei nyare TomTom med IQ Routes også bra til å kalkulera riktig køyretid ?

Jeg har svært god erfaring med IQ-routes. Men selvsagt kan det sikkert finnes steder der de kan bomme, akkurat som Garmin kan bomme.
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg sig » 27 Apr 2010 01:04

Ingen endring på kalkulering med IQ på de strekkene jeg har kjørt. Det virker ikke som det jeg har kjørt tidligere selv en gang blir tatt hensyn til.....Kjørt mange ganger denne strekningen og den er like ille kalkulert uansett....

Er kalkuleringen bedre i utlandet enn i Norge?
Brukerens avatar
sig
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg runarg » 27 Apr 2010 07:27

sig skrev:Ingen endring på kalkulering med IQ på de strekkene jeg har kjørt. Det virker ikke som det jeg har kjørt tidligere selv en gang blir tatt hensyn til.....Kjørt mange ganger denne strekningen og den er like ille kalkulert uansett....
Er kalkuleringen bedre i utlandet enn i Norge?

Det er endring på alle strekningene jeg har kjørt - til det bedre. Og hvordan vet du at det du har kjørt selv ikke er tatt hensyn til? Ikke lett å vite når IQ-routes bygger på data fra 1000-vis av brukere? Og min erfaring er at IQ-routes er like bra i utlandet som i Norge :D
Brukerens avatar
runarg
Moderator
Moderator

Innlegg Drakh » 27 Apr 2010 11:03

Har samme erfaringer som deg Gunnar. IQ-routes fungerer veldig bra der jeg har kjørt.
TomTom GO950
Brukerens avatar
Drakh
TomTom hekta
TomTom hekta

Innlegg Gunnar Nystul » 27 Apr 2010 11:20

+ 1
Vennlig hilsen Gunnar Nystul, Forum Administrator
Ta en titt innom:
Nystul Navigasjon

Følg oss på: Facebook
Brukerens avatar
Gunnar Nystul
Forum Administrator
Forum Administrator

Kartversjon: 845

Innlegg sig » 27 Apr 2010 22:02

runarg skrev:Og hvordan vet du at det du har kjørt selv ikke er tatt hensyn til? Ikke lett å vite når IQ-routes bygger på data fra 1000-vis av brukere? Og min erfaring er at IQ-routes er like bra i utlandet som i Norge :D

Tja. når jeg har kjørt der i mange år, og har brukt kalkulert rute hver gang, kjører der min to ganger om dagen. Holder fartsgrensene om ikke mer. evt enda flere som kjører der er jo bare til min fordel....men nei... samme feilmargin i dag som det var første dag med IQ. (jada, jeg deler ruteinformasjon med TT).

Kjører en annen sted en til to ganger i uken. Også i fartsgrensen om ikke over... heller ikke noe endring siden første gangs IQ.

Jeg har ikke noen tro på at de andre brukerne drar ned snittet akkurat på den tiden som TT feilregner...

Senest her i dag skulle jeg kjøre et sted på ukjent vei (grei asfaltert vei), fikk 17 min. Syntes det var i meste laget, så jeg startet stoppeklokken. Tok litt over 11 min. Det tilsvarer ca 35% feilmargin. Noe som i min øyne har gjort at tiden som vises som ankomst i stor grad er en gimmick.... Dere treng ikke være enige, men min mening kan ingn ta fra meg.....
Brukerens avatar
sig
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Innlegg sig » 27 Apr 2010 22:04

Hadde vært moro å sjekket en nyere Garmin, noen som har en de kunne tenkt å lånt bort litt?
Brukerens avatar
sig
POI-konstruktør
POI-konstruktør

Neste

Gå til Off Topic...

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest